איך מתחילים להתייחס למגדר בבית הספר? איך יוצרים את הקסם הזה?
מצד אחד, חייבים להבין שהתהליך הוא עמוק. אין גלולה שתיצור שינוי. יש תהליך, שדורש מחוייבות ורצון מצד ההנהלה ומצד הצוות. והמאמץ כדאי, ומשמעותי.
מצד שני, חשוב לדעת שהתוצאות שוות את זה. הפחתה באלימות, שיפור התוצאות, ושיפור האקלים הבית ספרי באופן כללי. כל זאת עוד לפני שהתייחסנו לעובדה שבית ספר מודע מגדר מייצר מרחב מאפשר לתלמידות והתלמידים, לפרוץ ולהגיע למחוזות אליהם הם שואפים.
אפשר להתחיל מפה. תשעה שלבים לחינוך מודע מגדר.
צולם על ידי תומר אפלבאום עיתון הארץ
1. ללמוד על זה.
ההבנה מהו מגדר, איפה הוא מופיע, היא הבסיס. בגישת האינסטנט של היום, אנחנו אוהבים פתרונות מהירים. כמו שיש הורים שמניחים שאם ילבישו את בנם בורוד והילדה תלך לחוג כדורגל, הם סגרו את פינת המגדר בבית, כך יש אנשי ונשות חינוך שמניחים שבשיעור של פעם בחודש בשיחה על מגדר בכיתה, בנושא כזה או אחר, הכל יהפוך לשוויוני. במגדר יש המון ידע, מחקרים, נסיון צבור, והמון מרחבים לטפל בהם. ההצעה של דר חרובי להכניס לימוד מגדר לתעודת ההוראה היא, בעיני, הכרחית.
צולם על ידי תומר אפלבאום עיתון הארץ
2. מגדר הוא לא רק לבנות
הכי חשוב לזכור את זה. בלי התייחסות כוללת, לא יווצר כל שינוי. גם בנים סובלים מהמגדור, והסבל שלהם בא לידי ביטוי במופעי אלימות ודיכאון. התייחסות משולבת היוצרת אוירה לפיה כולנו שווים, וכל אחת ואחד יכולים להיות מה שיבחרו, היא המפתח להרגעת האוירה.
3. לשים לב ליצוג
אם אין נוכחות שווה או מייצגת של בנים ובנות איפשהו, סימן שיש בעיה מגדרית. אם אין בנים בשיעורי אומנות ואין בנות בחוג הספורט, הבעיה היא מגדרית עמוקה. אפשר וחשוב לטפל בה. ההנחה שכל אחד ואחת בוחרות באופן חופשי, היא שגויה, כי הילדים קשובים לקודים של המגדר המגביל, ויודעים כבר בגיל שלוש מה אסור להם מבחינה חברתית (למשל כל בן יודע שבובה זה אסור, זה לא בשבילו). האתגר הוא ליצר סביבה שנותנת לכל ילד וילדה להתנסות בדברים ורק אחר כך להחליט אם זו בחירתם.
4. לשנות את המרחב, את חומרי הלימוד
הכי בסיסי. לייצר מרחב שמייצג נשים וגברים, בנות ובנים. בשימוש בשפה, בדימויים ובתמונות. רוב בתי הספר מכוסים בציטוטים ותמונות של גברים ידועי שם. מקומם של הנשים נפקד, ויש לכך השפעה גם על הבנים וגם על הבנות. גם חוברות הלימוד, הטקסטים, הדוגמאות, הם ברובם מתיחסים לגברים. יש לכך השפעה אדירה לגבי התפיסה "מה אני יכולה להיות כשאגדל, כמה גבוה אני יכולה לשאוף להיות". דוגמא לחוברת לימוד בעייתית ואיך לנתח את חוברות הלימוד ניתן לקרוא כאן
5. גם בנות יכולות להזיז שולחנות
או במילים שלי, אולי זה נח אבל זה ממש לא מוצלח לחלק את הכיתה לבנים ובנות בפעילויות השונות. זה פוגע בתפיסת השוויון, בעיני הילדות והילדים עצמם, ומגביר את תחושת ההבדל. במקום חלוקה כזו אפשר להזמין עשרה ילדים וילדות לעזור עם השולחנות. ולתת לכולם את הזכות להחליט.
6. לזהות סוגיות מגדריות בכיתה
הבנים לועגים לבנות? הבנות לא מצביעות ולא מדברות? יש בנים מוחלשים שסופגים אלימות מבנים אחרים? הדברים האלה דורשים טיפול והתייחסות. אין כל הגיון להעיר לנערה שהיא לא משתתפת בכיתה, מבלי שנבין שאולי היא לא משתתפת כי האוירה מאיימת, ולעגנית, או כי יותר בנים זוכים לזכות הדיבור באופן לא מודע.
7. לשים לב לשפה
עם כל הכבוד לאקדמיה, דיבור בלשון זכר לא באמת מכיל את הבנות. הן לא מרגישות שייכות והשפה הזכרית לא רק פוגעת בהן, היא גם מצדיקה ומשמרת את נוכחותן המועטה והנעלמת של הבנות בכיתה. מחקרים מוכיחים זאת. והגיע הזמן להתייחס לנקודה ולתקן בכיתה. יש לכך פתרונות רבים.
8. להפסיק לשכפל את הקיים
בהרצאות שלי לצוותי חינוך אני נשאלת לא פעם, מה היה רע עד עכשיו? כולם מקבלים את אותו היחס, כולם נהנים מאותו הדבר הכל עובד מצויין. אז לא. אין סוף נתונים על נוכחות מועטה של נשים בעמדות משפיעות, ביחידות הסייבר של צה"ל, תופעת השתיקה של בנות בכיתה והנטישה של בנות את הספורט ולימודי המדעים ועוד ועוד מוכיחים שמערכת החינוך לא התעדכנה עם מגמות השוויון של העולם המודרני. לנשים אולי מותר לבחור ולהיבחר אבל נוכחותן בפוליטיקה נמוכה. מותר להן ללמוד כל מקצוע, בכל מוסד שיבחרו, אבל תקרות זכוכית ומנגנונים מדירים אותן ומגבלות שלא לוקחות בחשבון את השוני הפסיכולוגי והחברתי בין נשים וגברים, משמרים את הפערים ואת הנוכחות המועטה.
9. ומעל הכל – חשיבה ביקורתית
פיתוח חשיבה בקורתית כלפי טקסטים, אמירות, כלפי פרסומות וסרטים וקליפים ביו טיוב. זה הבסיס להבנה מהו מגדר ואיך סטריאוטיפים מגדריים מקבעים אותנו במקום שלא בהכרח טוב לנו. חינוך שמפתח חשיבה בקורתית, הוא התהליך והוא התוצר של חינוך מודע מגדר.
צולם על ידי תומר אפלבאום עיתון הארץ
משהו חייב להשתנות!
נוכחות של נשים בעמדות מפתח בכל תחום משפיעה באופן חיובי על התוצאות, על השוויון החברתי, על האווירה ועל ההצלחה של כל ארגון. זה האינטרס שלנו ליצור סביבה מאפשרת, שבה גם הבנים וגם הבנות יוכלו להתפתח לפי היכולות שלהם באופן שההזדמנויות תהיינה שוות ומאפשרות.
הגיע הזמן למערכת חינוך מודעת מגדר, כדי שילדותינו וילדינו יוכלו לגדול לחברה מאפשרת.
מעניין? רוצים מידע נוסף?
תשאירו מייל באתר, תעשו לייק לעמוד בפיסבוק דפנה פייזר – במודעות מגדרית ותצטרפו לקבוצת הפייסבוק ולקהילה משתפת ומקדמת הורים במודעות מגדרית