כל שנה בתחילת השנה מתחיל הדיון על הצבעים הממגדרים של הילקוטים, הקלמרים, חולצות בית הספר. האמת שהחלוקה לוורוד וכחול נמצאת סביבנו כל הזמן, אבל באוגוסט, כשמכירות הציוד לשנת הלימודים בשיאן, הדיון חוזר לקדמת הבמה.האם באמת הורוד כחול כלכך נורא?
צבע הוא הבניה תרבותית
לפני כמה שנים, חברת אגד צבעה את האוטובוסים שלה בירוק כדי לחזק את התדמית הסביבתית שלה. ידוע שלבן, צבע הטוהר והחתונות שלנו, נחשב צבע של מוות ביפן. גם השחור, צבע האבל של האלמנות ביוון הוא צבע בגדי העוסקים ביצירתיות, אומנויות, עכשוויות. שחור הוא גם סמל האלגנט הקלאסי. הצבע האדום מציע לנו אינסוף פרשנויות מתשוקה בוערת, דרך בנקאות יעילה ועד נאציזם. כך שצבע, מציג לנו פרשנות תרבותית.
ורוד – שונאים, סיפור אהבה
ורוד נחשב לצבע מעורר מחלוקת בעולם. יש שאוהבים, יש ששונאים, יש שמתהדרות בו כסמל של נשיות ויש שמתהדרות בו כסמל של מאבק. הוא סקסי, או תמים, סמל להסללה והדרה וגם סמל לפמיניזם רדיקלי. הוא יכול להיות עדין כתינוקת או גברי כמו שחקני הכדורגל של ריאל מדריד. הוא מייצג אופטימיות אבל גם דיכוי, בריאות ומחלות קשה להיות אדישים לצבע הורוד.
היסטורית הצבע הורוד
לצבע הוורוד היסטוריה מרתקת. החל בדרך שבה יוצר בעבר, דרך מי לבשו ומתי, וכלה במסרים שהוא מעביר בגוונים השונים שלו, במקומות והקשרים שונים.
לפני כשלוש שנים נפתחה בניו יורק תערוכה על ההיסטוריה והתרבות של הצבע הורוד. אני ממליצה להקשיב להרצאה של אוצרת התערוכה ומנהלת המוזיאון FIT על ההיסטוריה המרתקת של הצבע והמשמעויות התרבותיות והחברתיות שלו.
ורוד זה צבע של בנות
בעולם של הילדות והילדים שלנו, המסר הוא ברור. אין שאלה בכלל.
אני אוהבת ורוד. כשבנותי שהיו קטנות, הן היו מוקפות ורוד, לא עלה על דעתי לחפש חלופה. אבל היום אי אפשר להתעלם מהמסר והתוכן של הורוד בעולם של הילדים האלה. מסר שהופך לאוטומט.
האוטומט הזה כלכך חזק ועוצמתי שילדים בגיל ממש צעיר יודעים שהצבע הזה קובע עבורם, במה ישחקו, ובמה לא יעיזו לגעת. בגיל שנתיים ילדים וילדות כבר מסדרים את העולם כך – ורוד- זה לבנות, לא לבנים.
לבנים אסור!! לגעת בוורוד.
זה כלכך ברור. אוי ואבוי לילד שירצה לשחק בצעצוע ורוד. שיבחר בגד ורוד, אולי אפילו ינסה את שמלת הנסיכות של אחותו. ההורים יתמלאו בדאגה, הסביבה תדאג להעיר לו.
בגיל שנתיים הילדות והילדים כבר יודעים היטב איך לחלק את העולם. תסתכלו על הסרטון הזה, הבנים ממש בלחץ מול הצעצועים הוורודים. הם לא מעיזים לגעת.
בנים ובנות- עולמות שונים, אפשרויות שונות יעוד שונה.
.הבעיה הגדולה עם הצבע הורוד, היא לא הצבע עצמו על כל גווניו האינסופיים, אלא על התוכן והמסר שהוא מביא איתו. כי בעולם הילדים, התכנים שמגיעים עם הצבע הוורוד הם בעייתיים, בלשון המעטה.
הוורוד שמסמל את "הנשיות והעדינות הנשית" מביא איתו עולם מגביל, מקטין, מצומצם שנועד להשאיר את הילדות שלנו קטנות, טיפשות, חסרות תעוזה באצטלה של "קסם, דמיון מפותח, אהבה" ובעיקר מסליל את הבנות שלנו להאמין שתפקידן בעולם הוא חד מימדי וברור – תהיי מתוקה, מקסימה, תעזרי, תטפלי ואל תעשי עניינים.
הבנות עם ה"קסם" היוניקורן, המתיקות. הבנים עם האקשן, אקטיביות, תעוזה, ניצחון.
המס הוורוד – זה לא שאלה של מחיר
המושג "המס הוורוד" מתיחס למוצרים זהים שהמחיר של המוצר הוורוד הוא יקר יותר. הפער הזה נדיר יותר בימינו, אבל מה שעדיין נוכח הוא המס העקיף – מוצרים ורודים שמציעים תוכן מגביל ונחות.
בספר "החיים הם לא ורוד וכחול" הראתי עים התכנים של הצבע הורוד מתגלים במלוא עוצמתם באינסוף השכבות שלהם. זה לא סתם הבדל בצבע, הצבעים מסמנים עולמות תוכן שונים, הסללה בכל שלב ושלב.
כי בגד ורוד הוא לא סתם בגד ורוד. הוא בהיר, צמוד יותר, מעביר מסר של מגבלה בתנועה, ועולמות התוכן שלו גם הם מסלילים מאוד.
צעצועים ורודים, מסלילים גם הם יכולים להסליל לעולמות "של בנות" כמו מטבח, איפור, טיפול, או עולמות "של בנים" כמו מחשבים, ספורט, אבל הם תמיד יהיו מתוייגים – "זה של בנות" כאילו שבנות צריכות מחשב שנראה שונה ממחשב רגיל, או כדור שלא דומה לכדור שבו משתמשים בספורט.
אני אומרת להורים בכל ההרצאות שלי – ראיתם משהו ורוד? הדבר הזה חשוד. ודאו את התוכן והמהות.
התוכן "הורוד" נמצא לא רק בצעצועים ובבגדים, אלא גם בספרים, בחוברות הלימוד, בתכניות הטלויזיה ועוד. למעשה כל פעם שאנחנו מגדירים משהו "לילדות" ולא פשוט משהו בפני עצמו, אנחנו בעצם מעבירים מסר – ילדות זה משהו אחר, צריך לדבר איתן אחרת, לאט יותר, פשוט יותר.
ורוד זה דווקא לא נורא
כל הענין הוא המינון והאפשרות.
רשת החנויות טארגט בארהב, הודיעה לפני מספר שנים, כי ביטלה את החלוקה המגדרית במחלקות הילדים. לא עוד מחלקות בנים ובנות. עכשיו כל חולצות הטריקו במגוון ההדפסים הוצבעים ממוקמות באותו אזור.
ברגע שהתיוגים נעלמים, נעלמת החרדה של הבנים מלגעת בצעצוע או בגד ורוד. אם כולם וכולן משחקים יחד, אז הצבעים הם לכולם. ואם בארון יש שמלות ורודות, זה נהדר, כי זה כיף ויפה, רק כדאי שנוודא שיש עוד כמה גוונים וגזרות וסוגים.
אולי בעתיד, כשיתנו לילדות ולילדים בגיל השנתיים, ערימת צעצועים ויבקשו מהם לסדר אותם, הם יבחרו לסדר את הערימות לפי נושא, או גודל או שימוש, ולא לפי מגדר.
מעניין? יש רצון למידע נוסף?
בספר החיים הם לא ורוד וכחול – המדריך לחינוך והורות במודעות מגדרית, תמצאו הרחבות ומידע על מחקרים, במגוון היבטים הקשורים בחינוך ומגדר. ניתן להזמין אותו כאן עכשיו במבצע חזרה ללימודים 2022. בלינק תמצאו מידע נוסף.
אם אתם בחו"ל, אפשר גם להזמין את הספר באמזון print per order או בקובץ דיגיטלי באפליקצית עברית.
כדי לשמור על קשר, תשאירו מייל באתר, תעשו לייק לעמוד בפיסבוק דפנה פייזר – במודעות מגדרית ותצטרפו לקבוצת הפייסבוק ולקהילה משתפת ומקדמת הורים במודעות מגדרית