הנה הילדות והילדים נכנסים לגן, לבית הספר, איזו התרגשות. כהורים מודעי מגדר, לא יקח לנו הרבה זמן לזהות הטיות מגדריות. האם יש תמונות נשים על הקירות? האם כל השיח מסביב הוא בלשון זכר? איזה סיפורים מקריאים בכיתה? מה קורה עם התחפושות בפורים? המון נושאים לדבר עליהם.
אבל אם מיד כתזהו, תיגשו לגננת או למורה להתלונן, אני מבטיחה לכם, לא תגיעו רחוק. לא תיצרו שינוי.
אז מה עושים?
מה קורה במערכת החינוך?
במערכת החינוך ישנם מרחבים גדולים של הטיה מגדרית. ההטיה נובעת בדרך כלל מחוסר מודעות של הצוות לנושא ומאי היכרות של כלים פרקטיים לתיקון. לא בכל בית ספר הנושא עולה לסדר היום ומקודם. לעיתים מסיבות של סדרי עדיפויות ולעיתים מחוסר הבנה מהו אי שוויון מגדרי בבית הספר, איך הוא נראה ומה אפשר לעשות לגבי זה.
בבתי ספר יסודיים, ועדת מגדר היא כלי אפקטיבי עבור הורים להניע מהלך של מודעות מגדרית בבית הספר. עשיה של ועדת מגדר יכולה להשפיע על ההורים על הצוות החינוכי ועל הילדות והילדים ולעזור לכולם לפתח מודעות להטיות המגדריות שמסלילות את הבנים והבנות שלנו, משפיעות על ההתפתחות ועל האושר שלהם.
ברגע שיש מודעות להטיות המגדריות אפשר להתחיל לתקן בכל המרחבים וליצר לילדות והילדים תחושה שלא אפשרות להיות מי שהם באמת בין אם ספורטאיות, רקדנים, מהנדסות, אומנים או כל דבר שיבחרו להיות.
בכתבה שפורסמה בעיתון לאשה פירטתי לא מעט טיפים מה לעשות. גם בשיחה שקיימתי בנושא הזה לפני כשנתיים פרטנו, הדס רגולסקי שותפתי לועדת המגדר בבית הספר, ואני, את העשיה שלנו, ועוד הורים הצטרפו לדיון. ממליצה לצפות בשיחה שלנו.
אז איך להתחיל?
- תתחילו עם המנהל/ת והיו"ר של מנהיגות ההורים. בידקו מה רמת ההתענינות שלהם בנושא של שוויון מגדרי, עד כמה הם מודעים להטיות והאם יש רצון כלשהו לעסוק בכך. סיכוי גבוה שתגלו שגם המנהל/ת וגם היו"ר ישמחו לרעיון גם אם לא ידעו כיצד מיישמים אותו. גיבוי של ההנהלה והנהגת ההורים תפתח לכם דרך לעשיה משמעותית. מאידך אם תגלו שיש התנגדות נחרצת, תצטרכו לחשוב על כיוון חדש.
- חפשו שותפ/ה לדרך. יותר קל ללכת בדרך הזו ביחד. חברה לכיתה, אבא מהשכבה, תתחילו לדבר על הנושא ותגלו מי אתכם. מי רוצה לעשות.
בואו בטוב!
3. בואו בטוב. זיכרו, צוות בית הספר הוא בצד שלכם. רוצה את הטוב ביותר לילדים, גם אם עדיין המודעות המגדרית לא גבוהה. חפשו שיתוף פעולה. אל תתקפו. זה לא מכבד ולא מקדם.
תמונה מתוך הכתבה בלאשה: בנות בשיעור רובוטיקה, בנים בחוג מחול.
מנהיגות ההורים, או איך יוצרים שינוי?
4. כשתגיעו למנהיגות ההורים ותבקשו להקים ועדה שכזו או להציג את הנושא, תתחילו בסיפור אישי. על הבן או הבת שלכם. משהו שמתיחס למשבר שנוצר מהטיה מגדרית. למשל: "הבת שלי משחקת כדורגל ממש טוב אבל הבנים לא משתפים אותה בהפסקה" "הבן שלי אוהב לרקוד אבל בכיתה לועגים לו וקוראים לו מילים כמו "הומו" "סיסי" והוא ממש נפגע. סיפור אישי מציף את ההטיות באופן שהכי קל להתחבר אליו.
5. חפשו את עיני המקשיבים לכם. האם מהנהנים בהבנה, או שמסיטים מבט. זו דרך מעולה למצוא שותפות ושותפים לדרך.
6. תתחילו עם עשיה חינמית. אל תבקשו תקציב בשלב ראשון. למטה יש רשימה של דברים שניתן לעשות ללא עלות. יש הרבה כאלה.
7. תציעו בבית הספר עזרה ופתרונות. לא הערות. נדמה לכם שהילדות והילדים לא נחשפים לסוגיית המגדר? תתנדבו להעביר שיעור בכיתה, ארגנו ימי מפגש עם אמהות מבית הספר שהעשיה שלהן מעוררת השראה. חפשו תרומה של ספרים מאפשרים ושוויוניים לספריה, עיזרו לקשט את בית הספר בציטוטים גם של נשים. ככל שתעזרו יותר, תקבלו מרחב גמיש יותר לעשיה.
ריכשו ידע, חפשו משאבים זמינים.
8. ריכשו ידע בתחום. קיראו פוסטים, מאמרים, הקשיבו לפודקאסטים, קראו ספרים. לימדו לזהות הטיות. ככל שתזהו יותר הטיות, תוכלו לתקן יותר. תוכלו להאיר את עיני ההורים והצוות כך שתוכלו יחד לחפש פתרונות. הנגישו את הידע לכל בית הספר. הוספתי פה למטה לינקים למידע שזמין אצלי פה בבלוג. הוספתי גם לינק לפרק מתוך הספר 'החיים הם לא ורוד וכחול – המדריך לחינוך והורות במודעות מגדרית' אשר מדבר על מערכת החינוך. תתחילו כאן.
9. חפשו משאבים- ברשות המקומית מיועצת ראש הרשות לשוויון מגדרי, משרד החינוך, עמותות וארגונים שפועלים בתחום.
10. המשאבים הכי נגישים ויעילים הם הורי בית הספר. בין אם כספית או פיזית – אמהות, סבתות, קרובות וקרובי משפחה שיכולות לספר על העשיה שלהן הן משאב אדיר. אבל גם קשרים אישיים של ההורים – תתחילו לשאול מסביב. תתפלאו כמה משאבים תשיגו.
רעיונות התחלתיים.
ריכזתי פה מספר רעיונות. אבל יש עוד המון, והיישום שלהם תלוי בשותפות והשותפים שלכם לדרך, בצוות החינוכי, ברעיונות שיעלו. תשאלו ותבקשו ותיפגשו ותבדקו. מה שאפשר ליישם -ישמו.
- מפגשי הורים בכיתה. הזמינו אמהות שעושות תפקידים מענינים – רופאה, מהנדסת, קצינה בכירה, מדענית, ספורטאית וכו. רוב הילדות והילדים, למרות שמוקפים בהמון נשים בכירות, לא מפנימים עדיין את העובדה שנשים יכולות לעשות הכל.
- חפשו אבות שיהיו שותפים לתהליך והזמינו אותם לספר בכיתות על הקושי והאתגר בלהיות בנים
- בידקו את הקישוטים בבית הספר, האם יש מספיק דמויות נשיות משמעותיות על הקירות? אם לא, הציעו עזרה בשיפור הניראות
- השיגו תרומה לספריה של ספרים מאפשרים ושיוניים. העשירו את התכנים שהבנות והבנים קוראים
- התנדבו להעביר שיעורים בנושא שוויון מגדרי. יש לא מעט מערכי שיעור ברשת, באתר של היחידה לשוויון בין המינים של משרד החינוך, וגם בקבוצת הפייסבוק הורות במודעות מגדרית אפשר למצוא תכנים איכותיים.
- הקימו חוג כדורגל לילדות. הכדורגל מקנה ערכים משמעותיים כמו עבודת צוות, חתירה לניצחון, היכולת להפסיד ולקום, תמיכה הדדית ועוד. חבל שרק הבנים יהנו ממנו.
- ודאו שכל הבנים והבנות זוכים לאותה הזדמנות. אם יש בחירה בשיעורים, תגלו במקרים רבים שהבנים והבנות הולכים לפי סטראוטיפים מגדריים בלי בכלל לחשוב על זה. אם יש שיעור רובוטיקה או ריקוד כולם צריכים ללמוד אותו.
- בידקו בארגונים ועמותות אפשרות של הרצאות חינמיות או בעלות סמלית. אתנה – המרכז לקידום ספורט הנשים בישראל מציע הרצאות מסובסדות של ספורטאיות מובילות, המיזם "שוות" מציע הרצאות של נשים מובילות בבתי הספר.
- תיזמו ימי הולדת חודשיים. מספר ילדים חוגגים יחד. כך שיחסכו העלויות ולא תידרש חלוקה מגדרית בימי ההולדת.
- התעקשו על ביטול הורוד והכחול במתנות סוף שנה למיניהן. יש מספיק חלופות לא ממוגדרות.
זיכרו. כל שיח על הנושא וכל עשיה מגדילה את המודעות ומייצרת תיקון חברתי.
מקורות לידע נוסף ומשאבים
ריכזתי פה לינקים לפוסטים שלי ולעוד מקורות מידע זמינים.
- ערוץ היוטיוב שלי מלא בשיחות שקיימתי עם מומחיות ומומחים בתחומים, למשל של חינוך נערות למדעים, מבנה המח – זכר ונקבה, חינוך הבנים וגבריות בריאה ועוד המון מידע.
- הפרק בספר שלי החיים הם לא ורוד וכחול – המדריך לחינוך והורות במודעות מגדרית , שעוסק במערכת החינוך, אפשר למצוא כאן
- שמונה שלבים ועוד אחד לבית ספר מודע מגדר – אפשר לקרוא כאן
- הדרה בבית הספר – חפשו בפרטים הקטנים – לקרוא כאן . בבלוג יש טורים נוספים רלוונטים ואקטואלים.
- שיחה שלי עם ורדה רזיאל ז'קונט על חינוך מודע מגדר
- צעצועים ומגדר באתר און לייף. באתר תמצאו עוד טורים שכתבתי.
- אתר היחידה לשוויון בין המינים של משרד החינוך מלא במידע וברעיונות ליישום.
- קבוצת הפייסבוק הורות במודעות מגדרית היא מרחב נהדר לבקש טיפים, רעיונות, להציף סוגיות כואבות והצלחות נהדרות.
תזכורת – יש גם הנחות
בספר החיים הם לא ורוד וכחול – המדריך לחינוך והורות במודעות מגדרית, תמצאו הרחבות ומידע על מחקרים, במגוון היבטים הקשורים בחינוך ומגדר. ניתן להזמין אותו כאן או לרכוש בחנויות הספרים. בלינק תמצאו מידע נוסף. הספר הוא מתנה נהדרת לגננות ולמורות והמורים ומהווה בסיס נהדר לשיח משותף.
לקניה בכמות, לצוות בית הספר או להורים, כתבו לי בפרטי ואשלח הצעת מחיר.
כדי לשמור על קשר, תשאירו מייל באתר, תעשו לייק לעמוד בפיסבוק דפנה פייזר – במודעות מגדרית
ברווכין 'הבאין! (סתמי נשי בכתיב אבנ"ר)
לא ברור לי למה ממשיכים בעידוד עיוות של השפה העברית, כשם מוצר או בשער בי"ס, בריסוק פיזי של מ"ם סופית לכפות עליה להיראות כמו ת, או ברוכימות (ברכת מוות?) וכיו"ב. וזה כשיש פתרון פשוט שלי, שימוש בנו"ן סופית של התלמוד (ארמית) ליצירת סתמי נשי, שאפילו טוב יותר מהסתמי הגברי, כי כשאומרים ברווכים 'הבאים, זה יכול להיות גברים ונשים או רק גברים, אבל אם אומרין ברווכין 'הבאין, ברור שהכוונה נשים וגברים (כי לנשים אומרין ברווכות 'הבאות).
ההחלפה ם..ן (החלפה של אות סופית ם באות סופית ן) בסתמי הגברי יוצרת סתמי נשי, אבל לא כשמה שנוצר זה 'הרבים 'הנשי (אתן, הן, לכן, שלכן). במקרה זה משתמשין בסימון של תנועת [e] בתוך מילה (ן), ובסימון של ן סופית אחריה (ן', כמו עבור בן: בןן'), וכותבין אתןן'ם. זה לא סתם קיצור (קיצוור), אלא פשוט (פשווט) הוראה לביטוי: מבטאין אתן (אתןן'), והעיצור ן ממשיך להיות ם ברצף, מה שקל לבצע כרצף צלילים מלשון בשן לסגירת הפה.
אפשר למצוא את תיאור השיטה הכללי של כתיב אבנ"ר באתר של הזירה הלשונית בנושא אירוניה (מגיעים לאתר באמצעות חיפווש' -גווגןל ([אירוניה רוזנטל])): העמוד הזה (כתגובה אחרונה מתאריך 19.8.2024), התיאור הכללי של כתיב אבנ"ר (תגובה קודמת מתאריך 14.7.2024) והתיאור המפורט הדקדוקי (3 תגובות מתאריך 24.6.2024).
המרת כתב צעיף (cAiF)
א ב ג ד ה ו ז ח ט י
a b g d h o z H T i
ך כ ל ם מ ן נ ס
K k l M m N n s
ע ף פ ץ צ ק ר ש ת
A F p C c q r S t
המרת כתב צעיף פשוטה ואוטומטית (המרה אוטומטית חד-חד-ערכית), ואפשרית לביצוע פשוט גם על כתיב עברי (לא בכתיב אבנ"ר).
למשל: כתוב (ktob), שרות (Srot), שירות (Sirot).
בכל אופן, צריך להקיף משפט בתוך [ ], כך שהסוגר הנצמד ימנע תיקון אוטומטי לאות CAPS.
שם קובץ אינו יכול להכיל את התווים הבאים: / \ : * | ? " (בכתיב אבנ"ר אין בעיה, כי הסימנים נכתבים בצורה פשוטה ללא Shift, כך שגרשיים (") נכתבים כגרש (') וגרש ('): "). כך אפשר לבצע המרה אוטומטית (ובחזרה) על שם קובץ או שם אתר באינטרנט, מ"עברית" (גם בכתיב אבנ"ר), ל"אנגלית" (אותיות לטיניות שמוסרות צליל בקרוב (קןרווב), גם למי שאינו יודע עברית).
המרת כתב צעיף/צאיף (המרת צלילים משמיעה לרישום בכתב) שונה מהמרת כתב צעיף עבור תנועות/עיצורים (תנועות: a, e, i, o, u; עיצורים: א/ע A, י' Y, ו' V, ו'ו' W)).
המרת כתב צעיף עבור כתיב אבנ"ר שונה בטיפול ב"עיצור" ן:
אם בסוף מילה ן (ן'), זה N (N'); אבל אם בסוף מילה ןן, זה ee (מסמן 2 שווא נח בסוף מילה),
ואם בסוף מילה (אולי עם ם אחרי זה) ןן' (ן'ן'), זה eN' (e'N'). בכל שאר המקרים ן זה e.
למשל: שןרוות (Seroot), אתןן'ם רוצין בןן'? (ateN'M rociN' beN'?). לכןן'ם (lkeN'M).
פנייה מכובדת בבחינה: אתןן'ם
באופן דומה לאתם, גם עבור הם (הןם) צריך הןן'ם. שניהם, ובעיקר אתןן'ם, יכולים לשמש כפנייה מכובדת בבחינה, בלשון רבים לתלמיד או תלמידה (בדומה לשימוש במילים You (באנגלית) או Vous (בצרפתית), כלשון רבים (אתם), וגם כפנייה מכובדת ליחיד, זכר או נקבה). באופן דומה, כולם (כוולם) בהחלפת ם..ן (כוולן) מחייב כוולן'ן'ם (ן' הראשון מסמן תנועת [a] (המרת כתב צעיף: e')).
כוולן'ן'ם לא נועד לשימוש אוטומטי (למשל: כוולן'ן'ם ןאוהבין 'את ןן -מןרי) ועדיף, כשאפשר, כוולם. תיאור השתקה והנעת השתקה (ן בהתחלה) וציון שם (ןן) והטעמת לועזי (, (- בהתחלה)) בתיאור כתיב אבנ"ר (תגובה מתאריך 14.7), כולל טיפול במגדר (כתיבה שוויונית מגדרית).
תודה דוד
לא בטוחה שהבנתי הכל. אבל לגבי הפונט הרב מגדרי, הוא היה חלק מעבודת גמר בלימודי עיצוב ומשמש בעיקר לשילוט. אני פחות מתלהבת בשימוש בו. מעדיפה ממש ברוכות וברוכים הבאים או כל האפשרויות שיש לכתיבה לא ממוגדרת.